#metoo

 
Vrålet stiger genom Sverige och världen. Kvinnor från flera yrkeskårer sjunger ut om allt de varit med om.
Siffrorna stiger i en rasande fart. Och nej,  jag är inte förvånad. Inte ett dugg. Vi är många som varit utsatta för allt ifrån sexism till rena övergrepp.
Också gruppen idrottskvinnor säger ifrån. Jag kan lova att där finns precis lika många övergrepp och lika mycket sexism.
Jag misstänker hästvärlden. Jag vet att där sker och har skett många otrevliga saker.
Själv hade jag en "ridlärare" 30 + något som tyckte sig har rätten att försöka kyssa en liten häst-tjej på tretton år.
Häst-tjejen var jag. Liten och späd och som endast ville vara med hästarna.
 
Hans taktik för att få mig mjuk och formbar var bla att låta mig rida gratis och sedan säga; Säg nu inget åt de andra tjejerna att du fått rida gratis.
Jag skulle känna mig speciell och utvald. Jag skulle hamna i någon slags tacksamhetsskuld och förmodligen göra det lättare för honom att ta nästa steg och han började med att försöka kyssa mig och försöka förmå mig att låna hans dusch innan jag åkte hem osv.
 
Jag var tretton år. Ett barn.
Han var en bra bit över 30.
 
Han lyckades inte men han försökte flera gånger.
 
Genom åren i hästvärlden har många rykten nått mig om manliga ridlärare. Jag har skäl att tro att det finns mycket sanning i de ryktena.
 
En annan grupp jag också väntar på är den som består av gifta eller kvinnor som är sambos med en man.
Det kanske blir den sista gruppen som sjunger ut om sexism och övergrepp inom förhållandet.
Jag lovar. Det finns också där.
 
NoBoyToy

Ingen kvinna är förvånad. Det verkar dock som om många män är.. förvånade. ;)

anna

Det har du rätt i. Vilket VRÅL det skulle bli.