En fattigs lättnad

 
Lördag.
Morgonen bar sviterna efter gårdagen men nu har det gått över.
Idag kommer den yngste hem och vi ska äta middag tillsammans.
 
Apropå det där med mat och att vara fattig så har jag räknat ut hur länge maten jag har hemma kan räcka.
Mina fina linsbiffar kommer att räcka till 10 måltider, kycklingklubborna jag fick av sonen räcker till 4 middagar och kycklingen jag köpte galet billigt, räcker till 8 middagar. Jag har ett kilo köttfärs varav 500 gram går till dagens middag men resten kommer att räcka till minst 4 middagar för mig. Jag har lite falafel i frysen som räcker till 3 middagar. Har också köpt på mig en del broccoli, lite nudlar som tillsammans med grönsaker blir uthärdligt att äta. Fem paket för 10 kr kan man inte stå emot, inte om en är fattig.
Det jag behöver köpa till är grönsaker, creme fraiche, grädde och kaffe samt hundmat och lite annat smått och gott.
Men med lite envishet kan jag klara mig denna månaden och det är bara att hålla tummarna så jag inte blir sjuk och inte orkar laga mat.
 
Att leva på försörjningsstöd gör att en inte kan eller får ha några krav på maten. Det är bara att äte det billigaste en kan komma över.
En får för övrigt inte ha några krav på livet som sådant, då allt är omöjligt och inte finns pengar till.
 
Så livet som redan var enehanda, tomt, ensamt och innehållslöst fortsätter på den banan.
Det finns inga avstickare som kan höja den svaga livsglädjen lite.
 
Men idag ser jag fram emot att dela en måltid med min ena son