Mitt fåniga vuxendagis

 

"Stöd och matchning är en tjänst för dig som behöver intensivt och individuellt anpassat stöd i jobbsökandet. Tjänsten ges av privata leverantörer som har avtal med Arbetsförmedlingen.

Här får du handfast hjälp på vägen till ett arbete och stödet anpassas till dina behov. Stödet kan vara både verktyg i jobbsökandet och hjälp att knyta kontakter med arbetsgivare. Du får själv välja leverantör och kan söka leverantör längst ned på den här sidan."

 

Jäklar så fint det låter men verkligheten kan se väldigt annorlunda ut.

Jag vägrade att delta i gruppsammankomsten idag men gick så klart dit för att göra annat.

Att göra något hos min leverantör innebär att jag ska slå mig ner vid en dator och surfa runt efter arbete. Något jag kunde gjort bra mycket bättre hemma och sluppit parfymdofterna i leverantörens lokal.

 

Idag roade sig min leverantör med att ha skojiga samtal med en fd arbetssökande som kom på besök och visade upp kakor hon bakat. Där satt jag trött och påverkad och försökte hålla hjärnan vaken men tvingades lyssna på deras malande om privata saker jag inte var ett dugg intresserad av. En halvtimme åt skogen och nej något arbete fann jag inte.

Sedan kom det in en annan person som hon också var tvungen att mala med och till slut satt jag med huvudet i händerna och väntade och väntade.

Två timmar av absolut ingenting mer än huvudvärk och tung andning.För detta betalar staten/arbetsförmedlingen dyra pengar.

Det är mycket tydligt  hur påverkad jag blir redan efter tio minuter i lokalen.Det har inte suttit någon vid din dator idag, sa kvinnan som om det hade någon betydelse.

Jag försökte förklara att det spelar ingen roll då där varit människor i rummet tidigare och igår och alla andra dagar och allt de bär med sig i sina kläder eller på sin hud finns kvar i luften, i textilier , på möblerna och det är tillräckligt för att jag ska bli påverkad.

Jag vet inte om hon fattar. Strax före tre gav jag upp och gick hem, klarade bara att cykla en kort sträcka och fick gå resten då det var tungt att andas.

Men seriöst, ett företag ska alltså få betalt för att jag ska sitta vid deras dator och leta abete? Det skulle verkligen vara intressant att veta hur mycket de får betalt. Och det skulle kosta staten bra mycket mindre pengar om jag kunde sköta det hemifrån, vid min egen dator och mitt kemikaliefria hem.

Nu trött och huvudvärk

Handfast hjälp? Jo, pyttsan.