Messenger och altruism

Bildresultat för cykel


På facebook skrev jag upprört om min stulna cykel och att jag inte har råd att skaffa någon ny eller ens en bättre begagnad.  
Jag behöver en cykel för att kunna ta mig till kolonin, för att kunna få hem varor när jag handlat, för att ta mig till läkaren när det behövs osv.
Jag vet att det finns en person jag kan be om hjälp, min äldste, men han  har hjälpt mig så otroligt mycket att jag inte vill be honom. 
Min äldste som under lång tid bekostade min medicin innan högkostnadsskyddet gick in och drog ner summan. Han som köpt min dator så jag ska kunna ha lite kontakt med omvärlden, som hjälpt mig med pengar till mat och kläder ibland, som bekostade en luftrenare så jag skulle slippa fler ambulansfärder med obefintlig andning, som skaffade en kolonilott med tillhörande liten stuga så jag kunde vistas utomhus under sommarhalvåret (viktigt för en MCS-sjuk) mm. Jag var helt inställd på att nu tvingas vara utan cykel och det skulle krångla till mitt redan krångliga liv ännu mer.
 
Igår plingade det till på messenger. Ett meddelande från en vän. En person med mycket stort hjärta.
 
Jag fixar en begagnad cykel till dej
 
Jag svarade att det behöver hen inte göra.
 
Det är lugnt. Jag vill gärna göra det.

Jag skrev att jag inte var i den situationen att jag egentligen kunde tacka nej men att det också fick mig att skämmas. Skämmas över fattigdomen och att inte kunna själv. 

Och då svarar denna fantastiska människa;

Du ska inte skämmas för att du är utsatt. Det är vi andra som ska skämmas som inte hjälper dej bättre!
 
Att en människa,  jag aldrig träffar mer än på facebook,  vill hjälpa till och underlätta för mig det är ren altruism.
Vet du inte vad altruism betyder?
 
Altruism, medmänsklighet, oegennytta, osjälviskhet (motsats till egoism), är att hjälpa andra utan att önska något i motprestation. Till altruism räknas generositet, självuppoffringar, att hjälpa människor med behov, och att frivilligt ge vika för någon annans vilja i strid mot ens egen.
 
Tvä människor likt denna person finns nära mig. Mina två söner.
Utan dem vore jag helt förlorad.